תיקון חיווי אשראי

חוק דירוג האשראי נכנס אל חיינו אי שם בשנת 2019 ואמור לעודד תחרות בין הנבקים והמוסדות הלווים, לא רק בין החברות אלא גם על שאר האזרחים כלקוחות. את חוק דירוג האשראי רובנו מכירים כחוק שנחקק בשנת 2016 והוא היה אמון על איסוף נתונים שלילים בלבד, וההבדל העיקרי בין החוקים הוא שבחוק הנוכחי יאספו אודותיכם גם הנתונים החיובים. אלו יכללו כל פעולה פיננסית שלקחתם במהלך השנים, החל מהיום שבו פתחתם חשבון בנק ועד לימינו. נתונים אלו שמורים במאגר של בנק ישראל ומועברים אל לשכות האשראי השונות, המפיקות מאותן נתונים חיווי אשראי ודירוג אשראי אשר ידרגו את התנהלות הפיננסית שלכם.
אך מה אפשר לעשות על מנת לבצע תיקון לחיווי אשראי? במאמר הבא.

דירוג אשראי או חיווי אשראי?

אם נוכל לפשט את שני המושגים אפשר לומר שדירוג אשראי מבצע ניקוד לפעולות ומדרג את היכולות הפיננסיות בעזרת מספרים- 100 עד 800. בדירוג זה לא תהיה שום חוות דעת של לשכות האשראי, אלא רק מדדים סטטיסטים הקשורים לפעילות שלכם וליחס שבין החוב שלכם אל ההכנסה שאתם מייצרים.
על מנת שהבנק או המוסד המלווה יוכל לקבל גישה אל דירוג האשראי שלכם הוא יצטרך לבקש את אישורכם, אחרת לא יוכל לצפות בדירוג. אך בכל הקשור לחיווי אשראי הבנק או המוסדות הלווים לא יזדקקו לאישור שלכם, ויוכלו לקבל מלשכות האשראי פירוט מפורט הכולל חוות דעת להתנהלותכם הכלכלית והאם אתם לקוחות בעלי סיכון גבוה או בשורה תחתונה, האם לאשר לכם את ההלוואה או לא.

תיקון של חיווי אשראי

במידה ונמצאה טעות בחיווי האשראי או דירוג האשראי שלכם שמורה לכם הזכות לתיקון המידע הקיים, את זה תוכלו לעשות בעזרת מערכת נתוני האשראי של בנק ישראל ולהכנס לרובריקה "בקשה לתיקון מידע".
שם תוכלו לבקש תיקון למידע שנמצא במאגר ועל מקור המידע להשיב תוך שבעה ימים. במידה ולא הגיב הבקשה שלכם תאושר או תסורב. במידה והשיב והציג נתונים המאמתים את המידע הקיים, הבקשה שלכם תדחה גם כן. אך במקרה בו לחברה בעלת המידע לא יהיה מידע המאמת את הנתונים עליהם דיווחתם, הבקשה שלכם תאושר. אם ובמקרה חיווי האשראי שלכם הינו שלילי והבנקים או המוסדות הלווים לא אישור לכם הלוואה, על פי החוק לאחר חצי שנה חיווי האשראי ישתנה לחיובי וזאת במידה ולא היו פעילויות חריגות שונות בחשבון.