חיסונים הם דבר הכרחי?

הדיון על חיסונים עלול להיות מאוד רגיש ויש שיגידו שמדובר בהרעלת הגוף שלנו או בניסיון של חברות התרופות לייצר רווח ועם זאת הייתי רוצה להשוות זאת לחיסונים אצל כלבים שואתם אנו מאוד אוהבים ולרוב לא חושבים פעמיים אם לחסן אותם או לא. לדוגמה כלבת הוא חיסון ליבה ואין שאלה האם לחסן או לא. המחלה עד כדי כך מסוכנת שהחיסון מחוייב בחוק כדי להחזיק כלב. בדומה ניתן לומר שישנם חיסונים רבים בקרב בני אדם שהם חיסוני ליבה ופשוט לא ניתן לקחת את הסיכון שבלא להתחסן עימם.

אך ישנם חיסונים שניתן לשאול לגביהם האם הם הכרחיים? כמו לדוגמא חיסון פפילומה בקרב בני אדם שבתחילה היה מיועד בעיקר לנערות אך לאחר מכן התברר כי חשוב שגם נערים יתחסנו בו. כאן ניתן לפתוח דיון האם הרופאים ממליצים להתחסן או לאו ואיפה עומדת תועלת הפרט מול תועלת הכלל משום שהוא לא מחויב בחוק. בדומה אצל כלבים ניתן למצוא את חיסון הלפטוספורוזיס או העכברת – זהו אינו חיסון ליבה וסיכון ההידבקות תלוי במידת החשיפה של חיית המחמד לנגיף. העכברת מתפשטת בדרך כלל באמצעות שתן נגוע של חיות בר, כך שאיילים, דביבונים, חולדות, בואשים וכולי מעבירים אותה. ניתן לטפל במחלה בקלות אם מאבחנים אותה בזמן אך אם לא היא עלולה לגרום לנזקים בכבד, בכליות ובמערכות נוספות. כך שכאן אם הכלב שלכם נמצא במגע עם איזורים בהם מסתובבים חיות בר ייתכן וכדאי לחסן אותו, בדיוק כפי שאם הנער או הנערה שלכם גדלים בתרבות מתירנית יחסית בכל הקשור ליחסי מין חשוב מאוד לחסן אותם כנגד פפילומה.

ואיך אפשר בלי להתייחס אל וירוס הקורונה – כולנו מייחלים לחיסון אך האם זה יהיה חיסון חובה ואם כן האם לכל האוכלוסיה? ומה לגבי בעלי חיים שנמצאים בסיכון גבוה? האם נצטרך לחסן אותם? סביר להניח שבגלל הטראומה הציבורית והפחד והמודעות רבים יתחסנו בחיסון, אלא אם הם סבורים כי מדובר במגיפה מומצאת או ניסיון לשליטה עולמית. אך האם נבחר לחסן גם את בעלי החיים בין אם כדי להגן עליהם או בין אם כדי למנוע העברת מחלות.
https://handzel.co.il/articles/%D7%97%D7%A9%D7%99%D7%91%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%97%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%99%D7%9C%D7%93%D7%99%D7%9D/
https://davidson.weizmann.ac.il/stub-20
https://stopapilloma.co.il