הבעיות עם ניתוחים פלסטיים

השאיפה לשלמות שמתבטאת באורח החיים ובמצוינות באה לידי גם במראה החיצוני: מעיסוק בספורט, דיאטות ועד לניתוחים קוסמטיים פשוטים כמו מתיחת פנים בחוטים או מורכבים יותר כמו מתיחת צוואר. זו הסיבה שיותר ויותר אנשים בוחרים לבצע ניתוחים לשיפור המראה החיצוני שלהם. קשה להתייחס לבעיות בניתוחים פלסטיים משום שמנעד הניתוחים הוא עצום וקיים ביניהם שוני הן בסוג הטיפול, באזור המטופל, באורך ועומק הטיפול ולכן הסיכונים כמו גם התועלות משתנים. ניתוחים פלסטיים אינם מצריכים תמיד הליך ניתוחי, חלקם מצריכים רק פעולה של הזרקת חומר מסוים או פעולות רפואיות אחרות.

יופי אסתטי

הבעיה העיקרית של ניתוחים פלסטיים הינה האכזבה, אי עמידה בציפיות של המטופלת ברגע שהיא יוצאת מהניתוח. המטופלת רוצה את האף המושלם, הסנטר היפה או החזה הגדול בדיוק בצורה שהיא רוצה ומדמיינת אותם אך לעיתים המציאות היא קצת שונה. אך יש גם יתרונות לניתוחים כמו ניתוח שאינו נעשה רק כדי לשפר את המראה של המטופלת. אחת הדוגמאות היא הזרקת בוטוקס שמסייעת גם בטיפול במיגרנות או בהזעת יתר ולא רק בנראות. הרמות פנים יכולות לסייע בטיפול בנזקי כוויות. אך אם לחזור לחסרונות אזת חסרון נוסף מרכזי הוא ההתמכרות לניתוחים פלסטיים או שימוש יתר בהם – אם האדם תולה את השלמות הפנימית שלו בנראות החיצונית הרי שאין קל יותר מלהרגיש טוב יותר עם עצמי מאשר לשנות עוד משהו בחיצונית. הבעיה היא שימוש יתר בניתוחים אלו שלעיתים יוצר פרט לעלויות גם נזקים ורגישות יתר בגוף וגם מראה מלאכותי או מעוות מאוד. גם תופעות כגון קרישי דם, דימומים, צלקות ועוד הופכות שכיחות יותר ובעלות סיכון גבוה יותר לחזור כאשר מדובר בהגזמה בניתוחים.

חשוב לזכור כי בעיה עם מראה חיצוני או ביטחון עצמי אינה נפתרת רק בניתוח, הניתוח יכול לסייע בכך או להקל על המצב אך ללא תהליך פנימי משמעותי שהאדם יעבור הוא עלול להתרגל מהר מדי לשינוי החיצוני ולשוב לאותו מצב פנימי בעייתי. השינוי הפסיכולוגי הוא לרוב קשה יותר ואיטי יותר מאשר השינוי החיצוני. הבעיה האחרונה שארצה לגעת בה היא השרלטנים שמנסים לחדור למקצוע, בכל שבוע שומעים על רופא או מנתח לכאורה שהוא למעשה מתחזה ונוכל שמנסה להרוויח כסף רב עם מעט עבודה ותוך כדי שימוש בחומרים אסורים. אין צורך לתאר את הסבל והנזק שנגרם לאותן מטופלות שנופלות לידי אדם שכזה ולנזק שהוא גורם למקצוע ולתעשייה כולה.